| |
|
ASPEEC
Association de Soins Palliatifs pour l’Europe de l’Est et Centrale
Wárkonyi Gyula festőművész
Wárkonyi Gyula festő 1947. december 31-én született Szegeden.
A város csak a születési helye, a család egyébként Sándorfalván
lakott. Édesapja kovácsmester volt, édesanyja öt gyermeket nevelt
fel, közöttük Gyula a második. Egyszerű szegény család tagja, aki
egész ifjúságát Sándorfalván töltötte, a szép Kiskunságon.
A Kiskunság a magyar Alföld egyik legszebb, legszínesebb része.
Gazdag növény- és állatvilága van és éppen ilyen gazdag és sokrétű
népe. Szótlan parasztok, kemény gulyások, csikósok és szilaj
betyárok szülőföldje. Mindez korán megragadta az eleven, koraérett
kisfiú képzeletét és nagyszerű rajzkészségével megpróbálta
ábrázolni a látottakat.
A kovácsműhely az alföldi parasztok mindennapi találkozóhelye
és vitatere. A sündörgő gyermek nap-nap után ott szaladozik lábaik
körül. Segédkezik apjának a tűz élesztésében, apró-cseprő, később
nagyobb munkáiban. Lovak körül forgolódik, részt vesz a
patkolásban, a kocsik, ekék, boronák, egyéb munkaeszközök
javításában. Hallgatja az emberek soha nem szűnő beszélgetését
mindennapi életükről, a világ folyásáról. Kialakul benne egy sajátos
világkép, a szegény emberek egyszerű, lényegre törő látásmódja, s
a tudat, hogy a létfenntartásért keményen meg kell dolgozni.
Vulcanus műhelye emberi mértékben is kemény iskola. Az izzó
kohó és a rugdaló lovak között nem is veszélytelen. Wárkonyi
Gyula nemcsak látta, de élte is a szegény emberek életét. Együtt
hempergett a porban, együtt tapsikált záporok után a tócsákban a
többi gyermekkel, s mikor pásztornak szegődött, együtt
fagyoskodott velük a kora hajnali dércsípte legelőkön.
Gyermekkorára mégsem gondol keserű szívvel:
„Szakadt volt a ruhánk, de szép volt az élet,
Te ősz fejű kovács, de szeretlek téged…”
emlékezik meg apjáról, gyermekéveiről egyik versében. Mert néha
verseket is ír, mint a ritmussal, harmóniával teli emberek.
Korán megnyilvánul zenei tehetsége is. A ritmusérzékkel
megáldott gyermeknek édesapja 1959-ben egy tangóharmonikát
vásárol, melynek az árát nagyon megnélkülözte a család. Ez a
hangszer elkísérte további életében, kenyeret –, ha nem is
vajasat – adott a kezébe, zenész lett, harmonikás. Ma már más, komolyabb
hangszereken is játszik a szórakoztató iparban, pedig nem volt
alkalma zeneiskolába járni.
Rajzkészségére általános iskolai tanárai korán felfigyeltek.
Lakatos István rajztanár és felesége voltak első mesterei, kik a
szülők figyelmét azonnal felhívták a gyermek adottságaira és
szorgalmazták továbbtanulását. Sándorfalván azonban nem volt
erre lehetőség, a szülők anyagi és szociális helyzete pedig gátat
vetett továbbtanulásának. Édesapja főleg a háború után sokat
betegeskedett, s a nagy létszámú családnak pénz kellett minden
áron. Gyula ebben minden elképzelhető módon segített. A
szegénység olykor leleményessé teszi a gyermeket is.
Lakodalmakon, összejöveteleken muzsikál. Szomszédoknak,
ismerősöknek kevéske pénzért rajzol, fest. Állatok mellé szegődik
pásztornak, de keresetét mindig beadja a közösbe ugyanúgy,
ahogyan később, keresőképes korában is elszámol minden forinttal.
A hatvanas évek közepén ipart akart tanulni, bekerült Szegedre
ipari tanulónak. Itt a művészkörökben is nagy tiszteletnek örvendő
Vlasits Károly festőművész vette pártfogásba, aki ekkor a Tábor
utcai képzőművész kör vezetője volt. Ő tanította előbb rajzolni,
gipszfigurákat másolni a tehetséges ifjút. A szürrealizmus,
kubizmus áramlatait elkerülve növekedett a kemény parasztfestő,
ez a született őstehetség, ki később sem volt hajlandó követni
semmiféle „izmust”. Gipszfigurák formázásával tanulta az
anatómiát. Mestere szigorú, szótlan ember volt, ki dicsérni nem,
csak dorgálni tudta, mégis érezni lehetett szeretetteljes tanításán,
hogy komolyan veszi növendéke sokoldalú képzését. Lassan
megtanulta a ceruza használatát, s elindult az ecsetkezelés titkai
felé. Félt a mesterétől, s egyben vonzódott hozzá. Ez a vékony,
alacsony, szikár ember szinte a szemével irányította növendékeit.
Három évig tanult nála, amikor mestere meghalt.
Ez a félig kész ifjút lesújtotta, annál is inkább, mert a többi
szegedi festő nem vállalta továbbképzését.
Ekkor múzeumokat, tárlatokat kezdett látogatni. Ipari tanuló éveit
nem fejezte be, zenész lett, mert valamiből élnie kellett. Éjjel
muzsikálás, nappal tárlatlátogatás, festés, önképzés, pihenés, ha
maradt rá idő. Nagyon kevés maradt.
1968-ban végleg Szegedre került, itt ismerte meg második
mesterét Siha Sándort, ki végleg beléoltotta a festés utáni vágyat,
hogy idővel belőle is legyen elismert művész, ki nemcsak pénzért
dolgozik, hanem azért is, hogy a benne felgyülemlett szépséget
szétárassza, továbbadja.
Siha Sándor nem volt nagy művész, de be tudta mutatni a
nagyokat. Beszélt munkáikról, életükről, küzdelmeikről, szín- és
formavilágukról, az ecsetkezelés technikai fortélyairól,
árnyalatairól, mindenről, ami szükséges egy festőnövendék
továbbhaladásához. Gyula munkáit kritikus szemmel nézte, felhívta
figyelmét hibáira, olykor többször is kidolgoztatott vele egy-egy
képet, vagy újra elkészíttette különböző variációkban. Rávezette az
ég és a víz ábrázolására, hogy mi minden rejlik ezek egymáshoz
való viszonyában. Képein halászladikok ringtak, halászok bajlódtak
hálókkal, varsákkal, nagyszerű napnyugták váltakoztak sugaras
hajnalokkal. Lassan rájött arra, mennyi lehetőség rejlik pusztán
ezek helyes ábrázolásában.
Még ez évben Pusztamérgesen megrendezi első önálló kiállítását,
melyet az azóta elhunyt Füstös Zoltán hódmezővásárhelyi
festőművész nyitott meg. Az ő, valamint dr. Bod Árpád orvos-festő
pikturális tanácsai hatalmas lendületet adnak a 21 éves ifjúnak.
Még nem kész. Dehogyis az. De fejlődése már nagyobb léptekkel
halad előre a megkezdett úton, ami pedig lakás nélkül, saját
műterem nélkül, pártfogók hiányában nagyon nehéz. Lassan
azonban messzire el lehet jutni. Felvették a Fegyveres Erők szegedi
klubjának képzőművész szakkörébe, ahol tanulmányait most már
megfelelő művészirányítás mellett folytathatta anélkül, hogy eredeti
irányvonalától eltérjen.
Itt több házi kiállításon szerepelt munkáival, sőt 1977-ben a
Szegedi Téli Tárlaton is megjelenik „Fák” c. festményével.
1978-ban szép eredményeket ér el a Geszten megrendezett
alkotótáborban, kiérdemelve nemcsak a helyi lakosok, de a községi
Tanács elismerését is. Az alkotótábor Nyári József festő
irányításával működött. A Fegyveres Erők klubjának művészeti
vezetője Zombori László szegedi festőművész, igen szigorú kritikus
és keménykezű tanár. Ez a képzőművész kör újabb lendületet ad a
fiatal festőnek. Alkalma van megismerkedni a szegedi „nagyokkal”,
Dér Istvánnal, Fontos Sándorral, Szelesi Zoltán
művészettörténésszel, Kelemen Kristóf szobrászművésszel, Fejér
Csaba festőművésszel és még sok mással, akiktől hasznos
tanácsokat és irányelveket kapott.
Ettől kezdődően rendszeresen részt vesz a szakkör kiállításain,
sőt fokozatosan áttér önálló tárlatok rendezésére. Képei
színgazdagok, elevenek, látásmódja rendkívüli, kifejezésmódja
káprázatosan gazdag. Mondhatnánk így is: Variációk egy témára.
Csakhogy ez a téma kimeríthetetlen: A végtelen nyugalmú, nagy
magyar alföldi táj, a kiveszőben lévő tanyavilág, a gyermekkorából
megmaradt élmények, a dolgozó, vagy munkából hazatérő
parasztok. Ő nem csak látta, hanem megélte mindezt. Tudja, mit
jelent kézzel vetni, hogy mozdul a kaszás aratáskor, hogy rogyik
meg a váll a kubikos talicska súlya alatt, hogy ballagnak hazafelé a
kapálók alkonyatkor, hogy hajlik gyermeke fölé az anya. Benne
élnek a kiszáradt fák, az aszály sújtott mezők ugyanúgy, mint a tél-marta
erdők, vagy a tóparton táncoló fűzfák. Boldog, hogy itt
született, hogy itt nőtt fel, hogy mindezt láthatta, megélhette, s az
utókornak átadhatja szépséges képeken.
Wárkonyi Gyulának nem kell látnia a tájat, melyet ábrázolni akar.
Lelkéből szakadnak fel ezek a képek, mert most is együtt él a
faluval, mely felnevelte. Érzi, hogy soha nem tud annyit visszaadni,
amennyit szülőföldjétől kapott.
Munkáját, kiállításait nemcsak a helyi sajtó, de országos lapok is
méltatják. Mind a Délmagyarország, mind a Szövetkezeti Híradó
rendszeresen megemlékezik róla. Írók, költők, művészek vállalják
egy-egy kiállítása megnyitását.
Balázs Imre író „Egy kiállítás margójára” c. költeményében
emlékezik meg róla.
Tanácsolták neki, szakítson a múlttal, éljen a jelenben, nézzen
körül, mert itt is van látnivaló, mondanivaló, kifejeznivaló. Ekkor
kezd portréfestést tanulni. A múlttal azonban nem szakít, képein
most is érződik, honnan indult el, mit kell ebből megérteni a ma
emberének. Meg kell látnia, milyen szikár a vadőr, a tűznél tűnődő
pásztor, a ruháit szegényes lavórban mosó serdülő kislány, a fején
koszorúját igazgató fiatal menyasszony.
1980-ban a Szövetkezeti Híradó említi meg mostoha
körülményeit: albérletben pólyás babával, lakás nélkül. A kiutalás
nem halad, noha évek óta bent van a lakásigénye. Élete változatlan:
éjjel muzsikál, nappal fest. Foggal-körömmel harcol, olykor az
idegkimerülésig. Rendkívül termékeny festő, évenként több önálló
tárlata is van. A Szövetkezeti Híradó hobbinak értékeli, pedig nem
az. Ez élethivatás. Ez évben megnyeri a Magyar Néphadsereg
Helyőrségi Művelődésügyi Intézményei részére kiírt pályázaton a
II. díjat.
1981-ben ismét foglalkozik vele a Szövetkezeti Híradó, méltatja,
mint muzsikust is, nem tudva eldönteni: zenésznek jobb-e vagy
festőnek. Az igazi siker azonban 1983-ban jött el: a Magyar
Néphadsereg és Helyőrségi Művelődésügyi Intézményeinek amatőr
alkotóművészeti kiállításán, Budapesten I. díjat nyer! Díjnyertes
munkái: Kérész-szedők, Csavargók, Teregetés, Tél.
Lakást csak 1983-ban kapott, de csak két szobást. Az egyikben
nagyon pici műtermet tudott berendezni, a másikban él a most már
négy tagú család. De töretlenül, pihenés nélkül dolgozik, alkot. 1985
szeptemberében végre megnyithatja festőiskoláját a Fegyveres Erők
klubjában 8–10 éves gyermekek részére. Örömmel tölti el, hogy
végre taníthat.
Wárkonyi Gyula egy átmeneti kor embere, aki a virágzó
tanyavilág pusztulása közben nőtt fel. Látta az elmagányosodott
embert rozzant viskójában, a zsúp nélkül maradt, roskadó tetőket,
üres ólakat, lerogyó gémeskutakat, elhanyagolt, kiszáradt fákat, az
egész elöregedett népet, aki még itt maradt. Búcsúzik ettől a kortól,
s egyben fáj a szíve érte.
Mit tehet egy művész, kitárja a világnak: ezek vagyunk, innen
jöttünk, a gyökerek eddig nyúlnak. S mi hiszünk benne Ady Endre
szép szavait idézve: ez a festő el fog jutni az Értől az Óceánig.
Kinek a legtöbbet köszönhet budapesti tanára, Wessely Tibor.
Megtanította a festészet minden fortélyára. Kinek a nyugati
tárlatokat, sikereket köszönheti. Ki egyben fiává fogadta, felkarolta.
A mai napig is jó tanácsokkal, instrukciókkal támogatja, hiszen a jó
pap is holtig tanul.
1985. november 17-én a Hamburg melletti Rosdorf-ban 12 ország közül az I. díjat kapta.
1989. Kanada, Torontó.
1991. Japán, Tokió Gajigosó Galéria, Szentendre, Bécs és Nyugat-Berlin.
Első díj
A Magyar Néphadsereg politikai főcsoportfőnöksége és az MN Központi
Művelődési Háza pályázatot hirdetett amatőr képzőművész alkotóknak. A
festmény műfajban harmincnégyen mutatkoztak be, s a zsűri a szegedi
Wárkonyi Gyulának ítélte oda az első díjat. Négy olajfestmény szerepelt
Wárkonyi kollekciójában: Csavargók, Tél, Teregetés és a Kérész-szedők
című kép. A Tél című képét a veszprémi Honvéd Művelődési Ház
megvásárolta.
(Délmagyarország, 1983. szeptember 29.)
Nem orgonával fest
Wárkonyi Gyulát, mint kitűnő zenészt ismertem meg. A szórakoztató
iparban elég volt leülnie az orgonához, máris dugig megtelt a
legrosszabbul menő vendéglátó egység, legyen az elit presszó,
vagy éppen lepusztult „becsületsüllyesztő”. Egyszer aztán a Roosevelt
téri Halászcsárda falára pingált Tiszai táj című festménye nyomán más
oldaláról is megismerhettem. Teltek az évek, és
egyre többször jelentek meg képei a külföldi valutás piacon.
A Képcsarnok Vállalat jóvoltából kiállított már Japánban, az USA-ban és
Nyugat-Európa több országában, fő szponzora pedig az ARTEX
Külkereskedelmi Vállalat. Nehéz, falakba ütköző pályára lépett, amikor
ecsetet vett a kezébe, először 1965-ben. A festők világa különösen zárt,
elvont világ. „Csapatba” kerülni ebben a világban a legnehezebb.
Wárkonyinak 25 év után sem sikerült. Hogy miért, erről így vall:
– Ebben a városban nagyon sok irigy ember él. Nemcsak én vagyok az
egyedüli festő, aki teng-leng, mi is szeretnénk betörni a
szülővárosunkban, csak hát ez nem megy egykönnyen. Ott próbálkozzam
én, ahol le akarták verni a falról a képem? Pedig az idő engem igazolt.
– Voltak segítőid pályakezdéskor?
– A cigányokon kívül nem értett meg senki. Ők felkaroltak, zenére
tanítottak. Rajtuk kívül csak néhányan szimpatizáltak elképzeléseimmel.
Ha ti nem lennétek, már rég tűzbe dobtam volna az ecseteimet.
– Sokan azt kifogásolják, hogy „iparos” vagy és sokat dolgozol a
Bizományi Áruháznak.
– Évekkel ezelőtt, amikor szó szerint kenyérre kellett a pénz, tényleg
adtam képeket a bizományinak, ahol Paposné Dóra sokat segített rajtam.
Ma viszont csak azért vannak képeim a „Biziben”, mert magas az áruk, és
akinek van Wárkonyi képe – még az olcsó eresztésből –, az
most pénzt csinál belőle.
– A falak továbbra is előtted meredeznek, sokan giccsfestőnek tartanak.
Látsz kiutat, hogy mint festő a felszínen maradj?
– Csak az tudhat fennmaradni, aki nem csúfolja meg a képzőművészetet.
Én Vlasits Károlytól tanultam a festészetet. Egy biztos, nem
irigykedni – dolgozni kell! Olyan képeket festeni, amelyekre van kereslet,
melyekre 50 év múlva is jó érzéssel néz rá az ember!
– Melyik országban szerepelsz a képeiddel az idén?
– Ősszel Tel Avivban vagy Floridában lesz kiállításom. Nagyon
szeretném, ha megérhetném, hogy összetartanának a festők, hiszen mi egy
család vagyunk!
Bagaméry László
(Délvilág, 1990. április, 26. szám)
Szegedi festő elismerése
Az NSZK-ban levő Rosdorf városka galériájában több ország festőinek
munkáit mutatták be. A helybeliek, valamint a jugoszláv, csehszlovák és
magyar bemutatkozók közül az első díjat. Wárkonyi Gyula szegedi festő
kapta, s munkáit az NSZK-beli lapok is elismeréssel értékelték,
tudósították.
(Délmagyarország, 1985. december 19.)
|
|
| |